dinsdag 16 augustus 2011

Trucage of niet?

Mijn vorige blog (over het op pad gaan om met een vooropgezet plan foto's te maken) deed me denken aan een foto die ik in mei 2009 heb gemaakt. Geïnspireerd door andere fotografen die door middel van trucage met Photoshop objecten konden laten zweven kreeg ik het idee om zelf ook zo'n 'magische' foto te maken. Dat moest dan een foto worden waarop een tovenaar een gloeiende bol tussen zijn handen laat zweven.

Zo gezegd, een flinke tijd later pas gedaan. Hoe krijg je een bol zo ver dat 'ie tussen je handen gaat zweven? Daarvoor moet je hem ofwel ophangen aan een draadje, ofwel laten leunen op een standaard, waarbij je dan achteraf de ondersteuning wegpoetst in een fotobewerkingsprogramma. Bijvoorbeeld door vanaf een statief twee vrijwel identieke foto's te maken: één met de bol + draad/standaard, en één zonder. Daarna plak je het gedeelte van de foto zonder bol + draad/standaard waar zich op de andere foto de bol + draad/standaard bevinden, over de foto met bol + draad/standaard heen (kan je het nog volgen?). Omdat de twee foto's verder identiek zijn, zie je geen rare randjes van het gedeelte dat je plakt. Het loopt naadloos over in de andere foto.

Een tovenaar laat zijn magische bol zweven.


Zo doen de meeste fotografen het. Ik deed het iets anders.

Ik liet de bol (gepolijst groen jadeiet) rusten op een kleine, smalle LED-lantaarn. Deze lantaarn stond met zijn achterkant op tafel in een soort voetje waardoor hij niet omviel.
Eén klik op de aan-uitknop van de lantaarn en de magische bol geeft licht. Dat licht valt dan mooi op de handen van de tovenaar.
Camera op statief, timer aan en beide handen naast de bol gedurende 1,3 seconden stil houden. Voilà!

Ja, ik moest wel een stuk of 10 foto's maken voordat ik tevreden was over de (on)zichtbaarheid van bewegingsonscherpte in mijn handen. Maar dan heb je ook wat.

De onderkant van de lantaarn en een gedeelte van het voetje waren nu nog wel vaag zichtbaar op de foto, maar die waren vrij eenvoudig weg te poetsen met het 'burn'-tooltje in Photoshop. Zo had ik met betrekkelijk weinig moeite en betrekkelijk veel plezier best een betrekkelijk mooie foto gemaakt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten